У період нинішніх структурних змін в медичній галузі України значно зростають вимоги до медичних працівників. У зв’язку з введенням поняття «сімейна медицина» – великого значення набуває фахова обізнаність, професіоналізм та взаєморозуміння зв’язків «пацієнт-медсестра». Питанням медичної етики і деонтології особливу увагу приділяє Всесвітня організація охорони здоров’я та інші міжнародні та державні інституції. Медичних сестер навчають розуміти моральність, осмислювати категорії добра і зла, співчуття у стосунках з пацієнтами та їхніми рідними. Професійна мораль медсестри є основою медичної етики у її складних взаємовідносинах з оточуючими людьми. Це забезпечує бездоганність її професійних навичок і спрямованість її знань у практичній щоденній роботі.
В наш час медична сестра – це особа з середньою освітою, яка працює під керівництвом лікаря та виконує вже зроблені призначення. Передумовою виникнення хороших психологічних відносин і довіри між медсестрою й пацієнтами є, безумовно, її кваліфікація, досвід та вміння. Тому кваліфікація медсестри є тим головним інструментом, використання якого залежить від її особистості.
Для того, щоб в пацієнта виникла довіра до медсестри, важливе значення має перше враження, що виникає під час зустрічі з медсестрою і залежить від її зовнішнього вигляду, міміки, навіть тону голосу. Якщо медсестра неохайна чи сердита, хворий втрачає довіру та думає, що такий медичний працівник не в стані потурбуватися про інших людей. Сестра милосердя повинна бути гармонійною, лагідною, спокійною та впевненою. Медсестра повинна уявляти наслідки своєї роботи для здоров’я і життя пацієнта, тим самим посилюючи в собі почуття відповідальності. Особливими вимогами до медичного працівника є необхідність бути терплячим і володіти собою.
Врівноважена медична сестра є для пацієнта надійною, яка сприяє його одужанню. Над цим постійно потрібно працювати, вдосконалювати свій характер, бути терплячою та володіти собою. Сприяють у цьому старші колеги, які спрямовують її і допомагають зрозуміти свої недоліки. До молодої медичної сестри хворі ставляться з недовірою в порівнянні з її старшими колегами, мовляв, молода та досвіду мало. Це вірно, проте все залежить від неї самої, адже молода медсестра може сама за допомогою своїх професійних якостей здобути довіру і прихильність пацієнтів.
Сьогоднішня вузька спеціалізація медичної допомоги зобов’язує медичних сестер знати та дотримуватись відповідних етичних і деонтологічних норм взаємовідносин з пацієнтами. Робота медсестри будь-якої спеціальності потребує глибоких знань з медичної етики та деонтології. Тому спеціальна деонтологія розширює ці знання й практичні навики для грамотного використання їх всім медичним працівникам і медсестрам зокрема. Кожна медична спеціалізація має спеціально підготовлений персонал, оснащена відповідною апаратурою і використовує притаманні їй діагностику та лікування. Головним фактором під час лікування пацієнта є його психологія, його відношення до медичної допомоги, до методів лікування, навіть до медичного персоналу. Тому особливості психології хворого допомагають з ним встановити контакт та є передумовою його скорішого одужання. Це обов’язок медсестри, адже саме вона є тією важливою людиною після лікаря, яка виконує усі необхідні маніпуляції з хворим, спілкується з ним, підбадьорює його і стежить за його лікуванням.
Кожен пацієнт, який звертається в медичний заклад, надіється не тільки на кваліфіковану медичну допомогу, а й на хороше ставлення до себе з боку медсестер. Щоб виправдати довіру своїх пацієнтів, всі медичні працівники повинні окрім власних професійних навичок вміти спілкуватися з ними, підтримувати моральний клімат у медичному середовищі. Від цього залежить здоров’я пацієнтів та профілактика захворювань.